·
CABINETUL VĂ ASIGURĂ ASISTENȚĂ ȘI REPREZENTARE ȘI
EFECTUEAZĂ PENTRU DUMNEAVOASTRĂ TOATE DEMERSURILE NECESARE
PENTRU TRANSCRIEREA ACTELOR DUMNEAVOASTRĂ DE STARE CIVILĂ.
Transcrierea actelor de stare civilă înregistrate la autorităţile
locale din străinătate în registrele de stare civilă din românia se facecu
aprobarea primarului.
Cererea de transcriere se adresează primarului
localităţii de domiciliu, pentru cetăţenii români cu domiciliul în
România, primarului localităţii de ultim domiciliu avut în ţară, în cazul
cetăţenilor români domiciliaţi în străinătate sau Primarului Sectorului 1,
București, în cazul cetăţenilor români care nu au avut niciodată domiciliul în
România.
Cererea de transcriere se poate face personal
sau prin împuternicit cu procură specială, autentificată de un notar public
român sau străin, caz în care este necesar să îndeplinească condiţiile de
supralegalizare.
Minorii în vârstă de peste 14 ani solicită transcrierea
certificatelor de naştere în nume propriu, asistaţi de unul dintre părinţi, ori
prin împuternicit cu procură specială.
În cazul transcrierii certificatului
de căsătorie, cererea se adresează primarului de la domiciliul comun
al soţilor, iar dacă soţii au domicilii diferite în ţară, la oricare din cele
două primării pe raza cărora aceştia domiciliază, după caz. Cererea de
transcriere a unui certificat de căsătorie va trebui să cuprindă fotocopii ale
certificatelor de naştere ale soţilor, precum şi fotocopii ale actelor de
identitate ale acestora (paşaport şi buletin).
Cererea de transcriere a unui certificat
de naştere privind pe o persoană căsătorită va trebui să cuprindă şi
fotocopia certificatului de căsătorie. Cererea de transcriere a certificatului
de naştere al copilului minor va trebui să cuprindă fotocopii ale actelor de
identitate ale ambilor părinţi, certificatul de căsătorie în fotocopie, precum
şi certificatele de naştere ale părinţilor.
În cazul transcrierii certificatului
de deces, cererea se adresează primarului locului de domiciliu al
solicitantului sau primarului de la ultimul domiciliu avut în ţară de către
persoana decedată.
Persoanele care dobândesc cetăţenia română şi
posedă permis de şedere permanentă eliberat de Oficiul Român pentru Imigrări
vor depune cererea de transcriere la primăria de domiciliu aşa cum rezultă din
permisul de şedere.
Actele necesare pentru efectuarea transcrierii
sunt următoarele:
– certificatul sau extrasul de stare civilă
eliberat de autorităţile străine, în original, fotocopie şi traducere
legalizată, care trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a) documentele eliberate de instituții ale
statelor semnatare ale Convenţiei de la Haga din 05.10.1961 se apostilează;
b) documentele eliberate de statele cu care
România a încheiat tratate/convenţii/acorduri de asistenţă judiciară sunt
scutite de supralegalizare, apostilare sau orice altă formalitate;
c) documentele care nu se regăsesc în una din
situaţiile prevăzute anterior, se supralegalizează. Procedura supralegalizării
documentului presupune existenţa a trei ştampile pe originalul documentului
prezentat, după cum urmează: ştampila aplicată de autoritatea emitentă a
actului, conform procedurii stabilite de statul de origine, ştampila misiunii
diplomatice a României din statul de origine sau misiunea diplomatică a
statului de origine din România; ştampila Ministerului Afacerilor Externe din
România – Direcţia Relaţii Consulare;
– dovada cetăţeniei române (B.I./C.I., paşaport
românesc C.R.D.S., certificat de dobândire a cetăţeniei române emis de
Ministerul Justiţiei – Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie sau de
reprezentanţa diplomatică a României din străinătate, adeverinţă de cetăţenie
eliberată de Direcţia Generală de Paşapoarte);
– fotocopii ale certificatelor de naştere şi de
căsătorie, ale actului de identitate sau paşaportului, după caz;
– declaraţii notariale, din partea ambilor soţi,
dacă sunt cetăţeni români, sau numai a soţului cetăţean roman, cu privire la
numele purtat după căsătorie, în situaţia în care în certificatul de căsătorie
procurat din străinătate nu se face referire la numele soţilor după căsătorie;
– declaraţie din partea părintelui care solicită
transcrierea certificatului de naştere al copilului minor cu privire la
domiciliul acestuia, în cazul în care părinţii acestuia au domicilii diferite
(în ipoteza în care cererea de transcriere se depune prin împuternicit cu
procură special, această declaraţie va fi autentificată);
– declaraţia titularului actului ori a
reprezentantului legal că nu mai există un alt act transcris/înscris sau
reconstituit (în ipoteza în care cererea de transcriere se depune prin
împuternicit cu procură specială, această declaraţie va fi autentificată);
– consimţământul notarial al celuilalt
părinte cetăţean străin cu privire la transcrierea certificatului de
naştere al copilului minor;
– taxă extrajudiciară de timbru în valoare de 2
lei (timbru fiscal) – sau contravaloarea acestei taxe achitată la centrele
Direcția Impozite și Taxe Locale;
În situaţia în care copilul în vârstă
de până la 14 ani nu este înscris în certificatul constatator de
dobândire a cetăţeniei române al părintelui, celălalt părinte, cetăţean
străin, trebuie să-şi dea acordul cu privire la dobândirea cetăţeniei
române a copilului minor. În cazul în care copilul are peste 14
ani şi nu figurează înscris în dovada de cetăţenie a părintelui este
necesar să se prezinte consimţământul notarial al acestuia cu privire la
dobândirea cetăţeniei române.
În situaţia în care, la depunerea cererii de
transcriere, se constată că au intervenit modificări la numele şi/sau prenumele
titularului actului, faţă de documentele ce însoţesc cererea de transcriere, se
solicită documente necesare clarificării neconcordanţelor.
În situaţia în care se stabileşte că în
certificatul eliberat de autorităţile străine au fost înscrise date care nu
concordă cu cele înscrise în registrele de stare civilă române, transcrierea se
va face după îndreptarea erorilor de către autorităţile străine emitente.
Cetăţenii români aflaţi în străinătate pot
solicita înscrierea actelor de stare civilă la misiunile diplomatice sau
oficiile consulare de carieră ale României, cu aprobarea şefilor misiunilor
diplomatice sau al oficiilor consulare.